Înainte să intrăm în povestea noastră, ca să nu existe dezamăgiri pe parcurs, ar trebui să clarificăm din start că nu vorbim despre o vedetă de la Hollywood 😊 deși Stevia ar putea fi o vedetă incontestabilă în atlasul de botanică, pentru că este o plantă foarte speciala… și dulce, frunzele sale fiind folosite în industria alimentară la scară tot mai largă pe post de îndulcitor.  Și dacă tot suntem la capitolul clarificări, a nu se confundă stevia cu ștevia - o altă plantă folosită însă în bucătăria tradițională. 

Acestea fiind zise, o vom lasă pe doamnă doctor Anca Hancu, nutriționist și doctor în medicină, să ne povestească mai multe despre stevia, proprietățile ei și despre cum consumul de alimente îndulcite cu stevia ar putea influența stilul de viață al unei persoane.    

STEVIA REBAUDIANA

Origini

  • Profesorul de botanica spaniol de la universitatea din Valencia, Petrus Jacobus Stevus (1500-1556) este cel care a inspirat numele steviei, planta care este folosită la îndulcirea ceaiurilor și medicamentelor de peste 1500 de ani de populația guarani din America de Sud.
  • În 1899, cercetătorul elvețian în știinte botanice Moisés Santiago Bertoni, care efectua o cercetare în Paraguay, a descris planta pentru prima dată, oferind detalii despre gustul dulce al acesteia, iar în 1931, doi chimisti francezi au izolat substanța steviol glicozid – care conferă gustul dulce. 
  • Componenta activă Steviol glicozid are putere de îndulcire de 150 de ori mai mare decât zahărul, astfel încât o cantitate mică utilizată va aduce un gust dulce și, implicit, calorii mai puține. Este stabil la încălzire, modificări de pH și nu fermentează. Acționează mai lent și gustul este mai persistent decât al zahărului.

Certificări:

  • În decembrie 2008, FDA1, a aprobat Stevia rebaudiana, produs inalt purificat din planta de stevia, pentru folosirea în industria alimentară.
  • Comitetele reunite ale Organizației mondiale a sănătății si JEFCA2 (comisia expertilor pe aditivi alimentari) au stabilit, pe baza studiilor pe termen lung, un ADI3 de 4 mg/kgc/zi4, iar în 2010, EFSA5 a stabilit pentru steviol ADI3= 4mg/kgc/zi, în forma steviol glicozid.

Ce sunt îndulcitorii hipocalorici (numiți și indulcitori intenși):

Sunt substanțe aprobate de EFSA pentru consumul alimentar care au putere de îndulcire de cateva sute de ori mai mare decât a zahărului și care se adaugă în cantități infirme în alimente sau băuturi, aportul de calorii fiind astfel foarte mic. De aici și numele: îndulcitori hipocalorici sau intenși. Îndulcitorii hipocalorici pot fi naturali sau de sinteză. Dintre îndulcitorii de sinteză unul dintre cele mai studiate este aspartam. Iar ca îndulcitor de origine naturală, stevia este tot mai des folosită.

De ce este stevia un excelent înlocuitor pentru zahăr:

  • Echilibrul energetic reprezintă principiul de bază pentru menținerea greutății optime, aportul de calorii provenite din alimente și băuturi trebuie să fie în echilibru cu “arderea“ acestora prin metabolismul bazal și activitatea fizică efectuată. Pentru a slăbi, această balanță trebuie înclinată, fie în sensul scăderii aportului caloric, fie în sensul creșterii nivelului de activitate fizică. 
  • Înlocuirea zahărului din alimentație cu îndulcitori hipocalorici duce la scaderea caloriilor din anumite alimente sau băuturi, fără afectarea gustului sau a aspectului acestora, fiind un ajutor important în lupta pentru scăderea în greutate. 
  • Utilizarea îndulcitorilor hipocalorici (intenși cum se mai numesc datorita gustului dulce mult mai intens decât al zahărului) în locul zahărului poate determina o reducere semnificativă (spre zero) a caloriilor, în special în cazul băuturilor racoritoare, de exemplu: Coca-Cola Zero Zahar și Fuzetea. În schimb, în cazul unor alimente precum ciocolata, înghetata etc., absența zahărului nu este echivalentă cu absența caloriilor, acestea provenind și din grăsimi și proteine.
  • Studiile care au cercetat rolul îndulcitorilor hipocalorici în controlul greutății au arătat că înlocuirea alimentelor și a băuturilor cu variante dietetice, fără zahăr adăugat, contribuie la reducerea aportului caloric. De asemenea, utilizarea îndulcitorilor hipocalorici crește aderenta persoanelor supraponderale sau obeze la dieta prescrisă pe termen lung, păstrând starea de bine și calitatea crescută a vieții. S-a observat că utilizarea îndulcitorilor hipocalorici în locul zahărului și după atingerea greutății optime crește semnificativ șansa de a menține pe termen lung această greutate și de a adopta un stil de viață sănătos. 
  • Academia Americană de Nutriție și Dietetică a recomandat încă din 2012 utilizarea îndulcitorilor hipocalorici în cadrul unui program complex de scădere sau mentinere a greutății. 
  • Îndulcitorii hipocalorici joacă un rol important în respectarea unui regim alimentar. S-a observat că până și cele mai mici pierderi în greutate contribuie semnificativ la reducerea riscului asociat obezității, inclusiv riscul de diabet zaharat de tip 2 și boli cardiovasculare. Înlocuirea zahărului cu îndulcitori hipocalorici într-un pahar de băutură racoritoare determină o economie de aproximativ 100 kcal. Făcând zilnic această economie, cu bauturi gustoase, de genul Fuzetea, se mentine în timp scăderea în greutate. Având în vedere efectele negative ale obezității asupra sănătății, îndulcitorii hipocalorici pot fi o alternativă importantă în alimentația noastră.

 

1 - FDA – Food and Drug administration, autoritatea Americană care aprobă utilizarea medicamentelor și a aditivilor

2 - JEFCA – comisiile reunite ale expertilor pe aditivi alimentari  

3 - ADI – acceptable daily intake - doza zilnică acceptată este doza maximă la care un aditiv poate fi consumat zilnic, toata viața fără a avea efecte secundare. Este stabilită de EFSA.

4 - mg/kgc/zi = miligrame/ kilogram corp/ zi

5 -  EFSA – European Food Safety Authority – Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentelor