Una dintre cele mai recognoscibile forme din lume este, fără indoială, conturul celebrei sticle Coca-Cola. Nu mulți știu însă că, la început, Coca-Cola nici măcar nu era îmbuteliată, fiind o băutură disponibilă exclusiv la dozator, vândută la pahar. De atunci însă au trecut peste 100 de ani, iar sticla contur a devenit între timp trademark al celei mai cunoscute băuturi răcoritoare. Cum s-a născut sticla, cine a creat designul și cum a ajuns să devină atât de populară astăzi, aflați din rândurile de mai jos.

1894 - Un început modest pentru o idee îndrăzneață

Impresionat de vânzările înregistrate, Joseph A. Biedenharn, proprietarul unui magazin din Mississippi, a început să îmbutelieze Coca-Cola simțind potențialul unui asemenea demers. El a început să vândă băutura clienților săi într-o sticlă dreaptă, simplă, denumită Hutchinson.

 În același timp, pornind de la experiență personală, Biedenharn a făcut sugestii pentru îmbutelierea băuturii și lui Așa Griggs Candler, cel care deținea la acea vreme compania Coca-Cola. Acesta din urmă i-a mulțumit frumos, însă nu a luat în considerare această posibilitate, fiind în continuare concentrat pe vânzarea băuturii prin intermediul dozatoarelor. 

1899 - Primul acord de îmbuteliere

Doi tineri avocați din Chattanooga, Tennessee, Joseph Whitehead și Benjamin Thomas, au crezut că ar putea construi o afacere în jurul îmbutelierii Coca-Cola. Într-o întâlnire cu Candler, Thomas și Whitehead au obținut drepturi exclusive de a imbutelia Coca-Cola în majoritatea Statelor Unite pentru suma de un dolar. Un al treilea avocat din Chattanooga, John T. Lupton, s-a alăturat ulterior echipei lor.

1900-1909 ... Creștere rapidă

Cei trei imbuteliatori de pionierat au împărțit țara în teritorii și au vândut mai departe drepturi de îmbuteliere întreprinzătorilor locali. Eforturile lor au fost amplificate de progresele majore din tehnologia îmbutelierii, ceea ce a îmbunătățit eficiența procesului, dar și calitatea produselor. Până în 1909, aproape 400 de fabrici de îmbuteliere Coca-Cola funcționau deja, majoritatea fiind întreprinderi de familie. Unele au fost deschise doar în timpul lunilor calde, când cererea era mult mai ridicată.

1906 – Nevoia unui ambalaj distinctiv

Vanzările, atât la dozator cât și în ambalaj de sticlă, au continuat să crească, iar popularitatea a condus treptat la apariția a zeci de concurenți care au încercat să imite faimosul brand.

În 1906, The Coca-Cola Company a introdus o etichetă în formă de diamant, colorată, care să diferențieze ambalajul de imitatori. Din păcate însă, Coca-Cola era adesea vandută din butoaie cu apă rece si gheață, ceea ce ar fi făcut ca etichetele să se desprindă foarte ușor. Mai mult decât atât, unii concurenți precum Koca-Nola au imitat chiar și această etichetă.

1916 - Nașterea sticlei de contur

Îngrijorați de faptul că o sticlă folosită la acea vreme nu era suficient de distinctivă și că brandul Coca-Cola devenea ușor confundat cu mărcile "copycat", îmbuteliatorii au abordat producătorii de sticlă pentru a veni cu un design unic de ambalaj pentru Coca-Cola.  

Mai multe companii din S.U.A. au primit așadar provocarea de a crea  “o sticlă atît de distinctă încât să poată fi recunoscută prin atingere chiar și pe întuneric, sau văzându-i cioburile împrăștiate pe pamânt”.

Concursul de creație avea să fie câștigat de Root Glass Company, din Terre Haute, Indiana. Membrii echipei care a lucrat pe acest proiect și-au căutat inspirația inclusiv la biblioteca locală, găsind-o în paginile unei enciclopedii de botanică. Fructele de cacao cu formă alungită și dungi reliefate au fost cele care l-au inspirat pe Earl Dean să creioneze forma care avea să devină celebră în întreaga lume.  

Primul brevet a fost obținut pe 16 noiembrie 1915 - dată inscriptionată pe designul final al sticlei. Interesant este faptul că, la momentul depunerii cererii de înregistrare, designul nu includea și logo-ul Coca-Cola gravat în relief pe suprafața sticlei, acest lucru fiind omis tocmai pentru a proteja identitatea clientul final.

În 1916, sticla contur intră oficial pe linia de producție, după ce mici modificări de funcționalitate au fost făcute prototipului, printre care și micșorarea diamentrului median al sticlei, pentru a-i mari stabilitatea. 

1923 - “Sticla de Crăciun”

În 1923, a fost reînnoit brevetul pentru sticlă. Intâmplarea face ca brevetul să fie emis chiar în ziua de 25 decembrie, sticla de Coca-Cola fiind repede poreclită "Sticlă de Crăciun".

1961 - Marcă înregistrată

Deși era extrem de neobișnuit ca un brand comercial să beneficieze de acest statut, la data de 12 aprilie 1961, sticla Coca-Cola a devenit marcă înregistrată, demersul fiind susținut în parte și de faptul că un studiu realizat in 1949 arătase că mai mult de 99% dintre americani puteau să identifice fără probleme sticla de Coca-Cola.  

Astăzi, la mai mult de 100 de ani de la patentarea celebrei sticle contur Coca-Cola, forma sticlei ramâne una dintre cele mai reconoscibile din lume - o formă specială pentru toți cei care doresc să se bucure de o Coca-Cola rece, delicioasă și răcoritoare.