Fie că este parte a ritualului unei dimineți plăcute, sau aroma care face întâlnirile cu prietenii mai savuroase, cafeina pe care o consumăm din diverse băuturi sau alimente are o poveste foarte lungă în ceea ce privește consumului uman.

În ciuda faptului că se vorbește foarte des despre cafeină, există încă multe necunoscute dar și păreri contradictorii despre ea. Tocmai de aceea, Jim Moshovelis (Scientific and Regulatory Affairs Manager la Coca-Cola South Pacific) și Dna. Dr. Anca Hancu (nutriționist și doctor în medicină), ne-au ajutat cu câteva informații suplimentare, în speranța că putem oferi astfel răspunsuri la câteva dintre cele mai întâlnite întrebări despre această substanță. 

Ce este cafeina?

JM: Cafeina este o substanță pe care o găsiti în multe alimente și băuturi, de la ceai, cafea, până la ciocolată sau cacao. Este o substanță utilizată pentru aroma sa specială și produce efecte moderate de stimulare a stării de vigilență.

Ce efect are cafeina asupra corpului?

JM: Depinde de cantitatea de cafeină consumată. De regulă, cafeina oferă un efect stimulativ, oferă energie. La niveluri mai joase, așa cum este de obicei folosit în băuturile nealcoolice, are un efect mai puțin stimulant și este folosit în principal pentru îmbogățirea gustului.

Cum influențează cafeina gustului băuturilor răcoritoare?

JM: Cafeina are de fapt un gust amar. Acesta vine să completeze efectul îndulcitorilor pe care îi folosim într-o băutură. În produsele de cola, de exemplu, acea amărăciune este de fapt folosită pentru a defini gustului: pe de o parte pentru a contracara dulceața și, pe de altă parte, pentru a adaugă o aromă aparte gustului unic de cola.

Unde se gaseste cafeina?

AH: Cafeina se găsește în mod natural în boabe de cafea și in plante de ceai. În ceea ce privește băuturile, regăsim cafeina în:

- cafea (40-180 mg / cană)

- ceai (20-90 mg / cană),

- cacao (4 mg / cană )

- ciocolata (~ 25 mg/ 30 g),

- Coca-Cola (24 mg / 250 ml)

dar și în diverse alte produse alimentare (prăjituri, bomboane, înghețată etc.) 

    Fact: într-un pahar de Coca-Cola se găsește o cantitate de cafeină de 2-6 ori mai mică decât într-o cană de cafea.

Cât de sigură este cafeina? Cat de multă cafeină ar putea consuma o persoană într-o singură zi?

AH: Apreciată atât pentru aroma specială cât și pentru efectul revigorant, cafeină poate fi consumată cu moderație fără nici un risc pentru sănătate.

La cererea Comisiei Europene, în 2015, EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentară) a emis un raport privitor la siguranță cafeinei. Acest raport, după analiza consumului de cafeină raportată din 39 studii efectuate în 22 țări cu peste 66000 persoane, a stabilit care este doză de cafeină sigură pentru consumul uman zilnic:

 - 400 mg/ zi – doză sigură pentru populație

 - 200 mg/zi – doză maxim admisă pentru gravide și femei care alăptează

 - 3 mg/ kgc/zi – doză maxim admisă pentru copii și tineri.

Consumul de bauturi cu cafeină contribuie la aportul zilnic de lichide?

AH: În 2004, Institutul de Medicină al Academiei Naționale de Știință a concluzionat că toate băuturile hidratează, inclusiv cele cu cafeină, astfel că, și pe durata verii, când nevoia de hidratare este mai mare, putem consuma, cu moderație, și băuturi cu cafeină.

    Știați că: numele de cafeină provine tocmai de la cafea, din care a fost izolată pentru prima oară substanța.?Farmacistul german Friedlieb Ferdinand Rungef este cel care a izolat pentru prima data cafeina pură, din boabele de cafea, în 1820.